Kontrola tela

0
283
photo: telegraf

Telo. Njegov fizički aspekt pripada odgovarajućem psihičkom. Mi pripadamo sami sebi. Dakle polažemo pravo isključivo na svoje telo, ničije drugo. Međutim te granice umnogome nisu poštovane u društvu. Počev od pojedinaca, samog društva, ekonomije i tržišta, medija, naših najbližih… Od rođenja dobijamo poruke o tome kako teba da se ponašamo, šta možemo i ne možemo da nosimo, šta je prihvatljivo a šta nije. Te poruke nam retko kad šalju direktno, većina nam stiže a da ni ne primetimo, zamešane u svakodnevnici, kroz krive osmehe i čudljive poglede. I retko kada se zapitamo ko nam šalje te poruke i kako.

Nema sumnje da te poruke važe i za muškarce i za žene, međutim ako se zapitamo ko je pod većim uticajem, takoreći pod većom represijom, videćemo da se govori o ženama. „Slika“ žena u medijima je u enormnoj razlici u odnosu na realnost. Postavljanje standarda lepote svakoj ženi nameće cilj nepostojećeg savršenstva. I sama slika se vremenski menja. Počev od velikih oblina koje su nekada predstavljale savršenstvo jer su bile odraz plodnosti, pa do praktično tanane linije struka koja iziskuje neuhranjenost. Tako postavljena slika je promovisana kroz medije, ekonomiju, celokupnu kulturu društva.

Kroz reklame od kojih se veliki broj odnosi na preparate za mršavljenje, bazirane na prirodnim supstancama, koje nude „brzi i lak“ put ka „savršenoj“ liniji, a čak i reklame koje nisu ciljano namenjene gojaznim ljudima prikazuju se isključivo „savršeni“ modeli, vitki i zategnuti bez celulita ili akni. Novine međutim nude malo drugačiju sliku, mada i dalje baziranu na vitkoj liniji. Žene koje se nalaze u novinama najčešće su stavljene u kontekst lepote, erotike ili nasilja, prilikom čega telo kao takvo ima ulogu lutke ili žrtve, nemoćno ali savršeno. Ova univerzalna slika prikazivana u formi zdravlja je progurana i kroz muziku i film. Danas je sve više poznatih osoba koji boluju od anoreksije ili bulimije, a kada je reč o modnoj industriji još više. Kako mladim generacijama oni predstavljaju uzor, prema kojem oni prilagođavaju svoje telo, uticaj koji vrše na njih je sve veći pa je sve više i male dece koja boluju od ovih bolesti.

Znamo da ima žena koje iskaču iz tih poželjnih „idealnih“ karakteristika. One zbog toga često nailaze na odbacivanje i diskriminaciju. Ne govorim samo o ženama i devojkama koje mogu biti diskriminisane od strane društva ili bliskih prijatelja, već i o zapošljavanju i industriji gde mnoge žene ne mogu biti modeli jer nisu dovoljno mršave, neuhranjene, ili ne mogu da se bave plesom jer se smatra da nisu u mogućnosti time da se bave zbog kilaže. Pored toga zapitajmo se i koliko često viđamo gojazne žene u prodavnicama kozmetike, salonima lepote…
Žene koje se suočavaju sa ovim situacijama dovode svoje telo u pitanje, javlja se osećanje srama i postiže se „odbacivanje“ sopstvenog tela i želja za promenom. Društvo naravno nije slepo i koristi sve ovo kroz marketing kako bi zaradili na prodaji lažne nade. Međutim nemojmo zaboraviti, društvo smo svi mi.

I ako uzmemo u obzir da sa udaljavanjem od urbanih centara patrijarhat jača, kao i u pojedinim kulturama, kroz veru, običaje i društvene norme vidimo da je kontrola koje žene imaju nad svojim telom manja nego što se čini. I zaista čija je kontrola ukoliko se žena ne ošiša jer njen muž ne voli kratku kosu?

Sve ovo ne izostavlja činjenicu da su mnoge žene svesne kontrole tela koja im se nameće. Međutim mnoge žene odrasle u patrijarhatu smatraju takva ponašanja kao „normalna“. I tinejdžerke koje žive u velikim gradovima najčešće će istaći da imaju kontrolu nad svojim telima, isključivo zbog toga što „smeju“ da se oblače kako žele, tetoviraju i buše pirsinge, farbaju kosu i slično. Međutim ako bi izbrojali na prste koliko puta nas je neka reklama ili nečiji komentar naveo da pomislimo nešto loše o svom telu, da odbijemo parče torte na nekom slavlju ili ne večeramo nekoliko dana vidimo da kontrola nije u potpunosti u našim rukama.  

Piše: Dragana Vrška

Tekst je nastao u okviru “Škole medijske pismenosti” Centra za marginu.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here