Kontraverzna primabalerina Marijanskog teatra posle skoro jednog veka ponovo dospeva u centar pažnje ruske javnosti. Reditelj Aleksej Učitelj oživeo je priču o poslednjem  fuskom caru, Nikolaju II Romanovom, i njegovoj ljubavnici Matildi Kšesinskoj.

Zvali su je ,,porodičnim blagom porodice Romanov”. Miljenica ne samo ruskog cara Nikolaja II, već i ostalih velikih kneževa, bila je protagnosta brojnih skandala i intriga vezanih i za samu carsku porodicu, kao i za zlatno doba ruskog baleta.

Priča o strašnoj aferi između plemića plave krvi i  balerine vraća se u velikom stilu na velika vrata i to zahvaljujući najnovijem ostvarenju ruskog reditelja Alekseja Učitelja. Film se ne bavi istorijskim događajima koji su pratili carev život, već samo njegovom mladalačkom ljubavlju. Iako ga neki smatraju ruskim kandidatom za prestižnu nagradu Oskar, u Rusiji je pokupio brojne kritike i osude samo na osnovu dvominutnog trejlera. Protivnici filma idu i korak dalje,pokušavaljući da zapale filmski studio reditelja, što ukazujena ny to koliko je javnost burno reagovala.„Verujem da su u Rusiji prošla vremena cenzure. Ne može se o umetničkom delu suditi na osnovu tračeva, priča ili interneta, a da pritom samo delo ne samo da niste videli nego ni nećete da ga vidite“, kaže Grigorij Jofe, predsednik krimskog parlamenta.

Naime, tradicionalni pravoslavni vernici, kao i nacionalosti u Rusiji, smatraju ovo delo„antiruskom i antireligijskom provokacijom”, govoreći da reditelj skrnavi rusku istoriju, prikazujući odnos izmeđucara I balerine na vulgaran i neprimeran način, kao i da je scenario sastavljen iz falsifikovanih činjenica iz životaNikolaja II.

Kada malo bolje pogledamo u istoriju ruske carske porodice, gotovo svaki car je imao ljubavnicu: Pavel I, sin KatarineVelike, imao je Anu Lopuhinu, Aleksandar prvi imao je Mariju Nariškinu, Aleksandar II Jekatarinu Dolgorukovu, a Nikolaj II je imaoMatildu.U čemu je onda problem? Jednostavno je. Ruska pravoslavna crkva proglasila je Nikolaja mučenikom, zbog surovog ubistva koje su počinili Boljševici. Dakle, problem je u tome što je car Nikolaj kanonizovan. Nameće se pitanje da li je u redu prikazivati sveca u ovakvom kontekstu. Započetak, iako neki spore postojanje ove veze, iz carevih i Kšesinskinih memoara može se utvrditi da je ona itekako postojala.Car Nikolaj je bio čovek. Voleo je, ali tu ljubav nije mogao da ostvari na etički prihvatljiv način.

Ministarstvo kulture Rusije odobrilo je prikazivanje ovog filma, a šef odseka za kinematografiju Vjačeslav Teljnov rekao je da Ustav zabranjuje cenzuru i da nijedan organ vlasti ne može zabraniti prikaz umetničkog dela zbog političkih, ideološskih i drugih razloga.

Cenzura je najbolja reklama, tako barem kažu. Neosporno je da je čitava prašina dignuta oko ovog filma doprinela njegovoj popularnosti u čitavom svetu. Na vama je da pogledate film, možda vam se i dopadne.

 

Piše: Magdalena Zrnjević
Tekst je nastao u okviru “Škole medijske pismenosti” Centra za marginu