Razgovarao: Nemanja Marinović
Foto: The Haus of KeyGie, privatna arhiva

One su i politične i luckaste, i provokativne i visprene, i duhovite i… jako shady. Kad to žele. Mogu biti gospođe i kafekuvarice i dame i dvorske lude, club kids i problematične devojke. Ove četiri dreg kraljice – Karma Geddonia, Golden Orb, Dita Von Bill i Ljubica Kafekuvarica su pravi rolerkoster personalitija, ideja i lucidnosti. Na početku je kolektiv činio dreg duo, Karma i Golden Orb, te je ime nastalo od njihovih inicijala, kao referenca na poznatu frazu „Okay, Jesus! / Kay, Gee!“. Danas je Haus of KayGie kolektiv, ali i kreativna platforma odakle se organizuju drag show programi i kvir balovi.

Jako me je interesovalo na koji način se kanališe toliko različitih energija, kroz jedan intenzivni kreativni zanos, ali mi je Karma Geddonia odmah srušila iluzije: „Ako mislite da su se naše energije uklopile i da dobro funkcionišu, prevarili ste se. Postoji nešto što nas sve podjednako motiviše – ljubav prema ovoj umetnosti koja neprestano struji kroz nas. Taj vid umetničkog izražavanja koji je na ivici, uvek upitan, uvek čudan ljudima, nekima i problematičan, je i prostor u kojem sve četiri zajedno dišemo” objašnjava ona i dodaje da je za sve zaslužna inspiracija i ljubav prema umetnosti. „Sve funkcioniše jer nas pojednako inspiriše da istražujemo ovaj umetnički izražaj, a opet sve četiri smo toliko uložile u ceo ovaj proces, da sad već i nema povratka”, dodaje Karma. „It’s downhill or uphill from here, gays and gurls!”.

Dreg kao transformacija, ali i beg iz stvarnosti

Sve su različite, pa inspiraciju crpe iz mnogo izvora. Kažu da to može biti iskustvo iz prošlosti, prijateljstvo, aktivizam, aktuelna tema, pop kultura, pop ikone strane i domaće scene, video igrice, pesma, moda, emocija… Svaka dreg shvata na svoj način, ali im je zajedničko to da ga doživljavaju duboko lično, iskustveno.

„Meni je lično dreg predstavljao jednu vrstu zabave, a potom i ventila, gde imam prostora da se odmorim od svakodnevnog života i živim tu neku glamur fantaziju, što mi je u tom trenutku zaista trebalo”, kaže Dita Von Bill. „U dregu sam pronašla taj art form momenat koji odgovara svemu o čemu sam maštala da radim i započelo je kao neka vrsta novog univerzuma koji počinjem da istražujem”, dodaje.

Fantazija i transformacija do drega su dovele i Karma Geddoniu. „Ja sam od malih nogu želela da budem neki drugi lik, kao u igricama, nešto drugačije, ne uvek ljudsko, ne uvek isto. Ta želja za transformacijom i kreativnošću je mene dovela do drega i rekla „Dobar dan, Marko upoznaj Karmu, Karma ovo je Marko, pokaži mu šta je dreg i koja moć se tu krije” – i evo nas sad”, objašnjava ona i dodaje da je za nju dreg jezik koji joj je nedostajao da iskomunicira delove sebe koji nisu mogli da se iskažu ovim svakodnevnim jezikom.

Dreg je bio beg od realnosti i život u ljubavi svih ljudi koje sam upoznavala i koji su sa mnom na tim nastupima gutali isti zadimljeni vazduh, opijen mirisom znoja tela koja se njišu – Dita Von Bill

Dita Von Bill, Foto: Andreas Norstedt

Za Ljubicu i Ditu, dreg je bio i beg od stvarnosti. „Nekada mi je dreg bio bekstvo od stvarnosti, kada sam bio neko drugi uz puno zabave, a sada je već toliko integrisan u mene da više i ne govorim da mi je hobi”, objašnjava Ljubica, a Dita dodaje: „Dreg je bio beg od realnosti i život u ljubavi svih ljudi koje sam upoznavala i koji su sa mnom na tim nastupima gutali isti zadimljeni vazduh, opijen mirisom znoja tela koja se njišu”.

Danas njihov dreg evoluira, transformiše se i konstantno menja. Sinomim za transformaciju u ovom kolektivu je Golden Orb.

„Sebe bih okarakterisao kao shapeshifter, što znači da konstantno menjam svoj prikaz”, kaže ona. „Kada sam počeo da se bavim dregom, bio sam totalno fishy queen, kasnije sam polako ubacivao club kid elemente i sada sam fokusiran više na club kid realness iz razloga jer mi daje puno veću slobodu, ne stavlja me u bilo kakve kalupe i mogu da prikažem bilo šta iz sebe”, dodaje.

Ovaj vid umetničkog izražavanja koji je na ivici, uvek upitan, uvek čudan ljudima, nekima i problematičan, je i prostor u kojem sve četiri zajedno dišemo – Karma Geddonia

Ni Karma ne voli da sebe preterano definiše: „Pa Karma je umetnica, ljubavi! Nema šta tu da se definiše – „osetićeš šta je žena kad poludi” – I really felt that. Lud, besan, ponekad freaky, ponekad slutty, kako kad. Gde dune vetar tu se i ova Vodolija kreće”, kaže ona dodajući da ona nije persona već petite powerhouse: „Ponekad sam besna, ponekad preslatka, ponekad potrefim, ponekad bloop, ali svakako pretty af”. 

Kada vidite velike perike, velike obline i kako kaže „zastrašujuću šminku” – pred vama je univerzalna hostesa i stand up komičarka Ljubica Kafekuvarica.

Lilly Café ili Ljubica Kafekuvarica kako originalno nazvana je sinonim za dobru zabavu i smeh. Ona je oličenje svih žena koje imaju da vam ponude dobar trač i kafu, kao i sve kafekuvarice. To sam ja, Ljubica Kafekuvarica, posnija od hleba, masnija od svega!”, duhovito oslikava svoju personu.

Ona je oličenje svih žena koje imaju da vam ponude dobar trač i kafu, kao i sve kafekuvarice. To sam ja, posnija od hleba, masnija od svega! – Ljubica Kafekuvarica

Ljubica Kafekuvarica, foto: privatna arhiva

I’m trouble, Yeah trouble now, I got trouble in my town

Svaki kolektiv ima i svoju „troubled girl”, kod njih to je Dita.

“Moja dreg persona je problematična devojka, koja više razmišlja o načinu da podstakne ljude da razmišljaju, nego o posledicama i svojoj bezbednosti. Ona je jako neprikosnovenog duha, nesputana u nameri da realizuje svoje ideje do kraja, na njoj svojstven način, koji mora da ostavi pečat i dubok trag. Sa druge strane, ona ima i svoju nežnu stranu, koja se bavi emocijama, ali i klupsku, koja se bavi time kako motivisati ljude da đuskaju. Mislim da je ona spektar svih najboljih karakteristika mojih idola”, kaže ona dodajući da je samo njeno ime omaž nekima od njih.

„Dita je Madonin alter ego za vreme Erotica ere. Ona me je dosta inspirisala da se bavim temama seksualnosti, politike, da budem nemilosrdna prema svojim idejama. Sa druge strane, tu je i Bill Kaulitz iz benda Tokio Hotel, koji je bio prvi dodir sa androgenim izgledom i zeleno svetlo za to da dečaci mogu da nose crni ajlajner i lak za nokte. Britni Spirs je lekcija za energiju i ples na stejdžu”, objašnjava Dita.

Diti „problematic drag queen” titula dobro leži jer je zbog svoje nepokolebljive direktnosti dospela i na sud.

„Kada neko ima stavove i ideje i kada ih prezentuje na krajnje direktan i smeo način, ljudi to dožive kao opasku. Nailazila sam na česte barijere kad god sam radila political statement performanse, ali mislim da je svakako najpoznatiji problem onaj koji je nastao nakon što sam se na Prajdu 2018. godine pojavila odevena u srpsku narodnu nošnju”, kaže Dita navodeći da je njena poruka tada potpuno pogrešno protumačena. „Iako je to bio moj vid poruke da smo svi isti i da imamo jednako pravo na našu tradiciju, te da na taj način želim da poručim da smo mi deo tradicionalnih vrednosti, jer je jedina vrednost ljubav, ipak sam završila sa gomilom krivičnih prijava i privatnih službi. Ove dve godine su se uglavnom svodile na pravne požare koje su moji advokati vešto gasili”, objašnjava. Mimo ove vrsta nasilja, veći problem stvarale su joj i svakodnevne pretnje i nemogućnost da se redovno bavi dregom.

Oblačenje narodne nošnje je bio moj vid poruke da smo svi isti i da imamo jednako pravo na našu tradiciju, te da na taj način želim da poručim da smo mi deo tradicionalnih vrednosti – jer je jedina vrednost ljubav – Dita Von Bill

Golden Orb je srećnica među kraljicama koja nije imala neprijatne situacije zbog bavljenja dregom, dok Karma zbog drega ima… pa, možemo reći, slatke muke.

„Fanovi se ponekad zaljube i onda im ne bude jasno kako Karma od Marko”, vrcavo priča Karma, dok nam se Ljubica požalila na neke tipične ženske probleme: „Nekoliko puta sam imala žuljeve i otoke od štikli, grozan osećaj . Najveći problem sam doživela zbog svojih oblina. U Srbiji ne prave dovoljno velike najlonke, a neretko su me izdale i u sred nastupa!”.

Talenat. Provokacija. Kontroverza.

„Ja sam sam po sebi talenat, I can do everything baby!”, reći će vam Golden Orb čim se pomene priča o talentima dreg kraljica. Sličnu krilaticu koristila je i Ljubica u najavi svog nedavnog nastupa u Kulturnom centru Grad, a uz njeno ime se, kaže, vezuju smisao za humor i adaptilnost.

Dreg ne trpi jednodimenzionalnost i za kvalitetan dreg potrebno je biti multitalentovan. Pevanje, gluma, lipsync, komedija, ali i stage presence i subverzija… sve su to aduti iz rukava naših kraljica.

Lipsync assassin, ljubavi, lip-sync-ass-ass-in, ta sam. Možda postajem bolja u nekim drugim veštinama drega, ali to još nije za javnost”, tajanstvena je Karma, dok je Diti najveći talenat, pogađate – upadanje u nevolje.

Dreg je jezik koji mi je nedostajao da iskomuniciram delove sebe koji nisu mogli da se iskažu ovim svakodnevnim jezikom – Karma Geddonia

„Moj naveći talenat je definitivno to da privučem svaku moguću nevolju i dramu na sebe. Ali mislim da mene izdvaja taj neki stage presence koji čini da trajem dugo, jer ljudi vole rolerkoster emocija koji izazovem i meni je to najdraži način na koji mogu sa njima da komunciram. Takođe mislim da imam talenat za to da napravim dobre konceptualne show-ove i osmislim ideje za spotove”, kaže ona i dodaje da je njen dreg, na kraju dana, ipak sirova emocija: „Bilo da se radi o ljubavnom ili političkom segmentu, ja ću vam dati meso, a vi odlučujete da li ćete ga ispeći, skuvati ili pojesti živo. Moj dreg je teataralni performans. Provokacija. Kontroverza.  Energija”, zaključuje Dita.

Inspiracija dolazi sa svih strana, u zavisnosti od toga šta vas pokreće, odakle crpite energiju i ko su vam uzori. Karmu pokreće – karma, ali i bes i movement.

„Uzor mi je ceo ovaj masovni pop movement gde žene preuzimaju moć u dominantno muškim industrijama, a i taj neki bes prema raznim društvenim vrednostima”, kaže Karma, dok se Golden Orb okreće mističnosti i transcendentnosti: „Moji uzori su anđeli, đavoli, mumije, gejše, bogovi iz raznih verovanja i vanzemaljci/ja”, objašnjava ona.

Sestrinstvo je važno za podršku i inspiraciju, te je to mesto odakle svoju energiju crpi Ljubica: „Uzori su mi sve moje koleginice, lokalne kraljice, kraljice iz regiona – Hrvatske, Slovenije, Makedonije. Sve one me svojom kreativnošću podstiču da budem bolji i one me vrate kada potonem”.

Sebe bih okarakterisao kao shapeshifter, što znači da konstantno menjam svoj prikaz – Golden Orb

Golden Orb, Foto: privatna arhiva

Zabava i performans ili politika i subverzija?

Dreg sam po sebi jeste kontraverzan, ali česta tema razmirica, posebno u zemljama koje imaju dužu istoriju drega, jeste da li dreg performansi moraju biti nužno politični i subverzivni i da li dreg može biti samo forma zabave. Ljubičin pogled na dreg naglašava ovaj drugi, zabavni momenat.

„Dreg je pre svega forma zabave i to je najbitnija stvar, ali to ne isključuje ni njegovu političku aktivnost i mogućnost”, kaže ona.

Politička aktivnost, kao što smo već videli, svojstvena je našoj „problematičnoj devojci”, čiji performansi vrlo često imaju aktivističku notu.

„Kada sam postala svesna koliko ljudi dolazi na naše nastupe i sa kojim entuzijazmom nas prate, shvatila sam da sam kreirala savršenu platformu za aktivizam, pa sam u nastupe ubacivala i ozbiljnije teme i od tada mi dreg znači kao poseban način da iskažem svoje mišljenje o situacijama koje nam se dešavaju i da to podelim sa ljudima i podstaknem ih na razmišljanje”, kaže Dita, ali dodaje da nikako ne smatra da se u dregu bilo šta „mora”. „U dregu ne postoji nešto kao „moranje”. Svako ima svoj pristup, jer smo individue za sebe i u tom maniru dreg može biti i sve i ništa, u zavisnosti koje su naše preferencije”.

Ovo mišljenje dele i ostale kraljice. „Dreg je sve, honey. Forma zabave, politike, ne postoje granice”, kaže Golden Orb, dok Karma nastavlja: „Ništa od ovoga i sve od ovoga ili bar elementi ovoga – dreg nastupi su nova forma svega i svačega smrskanog u tri do pet minuta nastupa gde ima s-v-a-č-e-g-a!”, zaključuje ona.

Najveći problem sam doživela zbog svojih oblina. U Srbiji ne prave dovoljno velike najlonke, a neretko su me izdale i u sred nastupa – Ljubica Kafekuvarica

Not today, RuPaul, not today!

Američki rijaliti format RuPaul’s Drag Race popularizovao je dreg umetnost širom planete i dreg izdigao u mejnstrim. Franšiza postoji i u Čileu, Kanadi, Velikoj Britaniji, Holandiji i na Tajlandu, najavljene su i australijska i brazilska verzija, a planetarno je dostupan putem mnogih platformi, uključujući i Netflix. Iako je i u Srbiji, doduše relativno skoro, dostigao ogromnu popularnost, kraljice i nisu baš veliki fanovi ovog formata.

Drag Race nije moj omiljeni format jer stvara sliku daleku od onoga što dreg zaista jeste, ne pokazuje njegovu lepotu, zabavnost i smisao”, smatra Ljubica, a Dita dodaje: „Ta platforma je približila dreg kulturu ljudima, ali u isto vreme je i osakatila time što je ljudima tu vrstu prikazanog drega predstavila kao standard, iako u realnom svetu standard ne postoji i dreg je mnogo više raznovrsniji”.

Dita, koja veruje da bi u takmičenju ispala prva jer se ne uklapa u taj, kako kaže, „fejk, šminkerski fazon”, smatra da dregu u Srbiji takva medijska platforma za promovisanje nije ni potrebna.

„Dreg kultura ne živi od mejnstrima i komercijale, ona je više pobuna tim vrednostima i egzistira samostalno, kao sirova umetnost i zato nam nije ni potrebna ova vrsta promovisanja”, objašnjava ona. „Kreativnost i snalažljivost nam itekako pomažu, a naš trud i rad prepoznaju divni ljudi koji nas prate i pružaju podršku, tako da smo mi zadovoljni vidljivošču koju imamo”, dodaje.

Dreg kultura ne živi od mejnstrima i komercijale, ona je više pobuna tim vrednostima i egzistira samostalno, kao sirova umetnost – Dita Von Bill

Platforme stvaraju same

Iako nema ozbiljne medijske platrofme kao što je to slučaj u Americi i nekim drugim zemljama, kraljice su preuzele stvari u svoje ruke i kreiraju slobodni prostor za svoj dreg. Organizovale su događaje na kojima je svaki posetilac mogao da iskusi čari drega. Na taj način približavaju dreg i onima koji se njime ne bave.

„Platforma svakako postoji, naš haus je organizovao događaje poput „Drag Up Your Life”, gde su ljudi mogli da dođu i da se oprobaju u dregu”, objašnjava Ljubica platformu koju su ove kraljice osmislile. „Nisi čuo za „Drag Up Your Life”? Google it, baby!”, nastavlja Karma Geddonia, „bacajući” mali shade, fundamentalan za dreg kulturu. „To je podrška koja je predstavila neke od najjačih dreg kraljica na našoj sceni”, dodaje.

Podrška je, takođe, fundamentalna, posebno na početku bavljenja dregom.

„Teško je izgraditi se u Srbiji, to odmah mogu reći. Jako je važno imati podršku sa svih strana, kako bi nas motivisali za dalji rad”, kaže Golden Orb, dok Ljubica dodaje da je važno biti u okruženju drugih kraljica jer ono što se od njih može naučiti, ne može preko Youtube-a.

U nekim zemljama će se kolektivi dreg kraljica nazvati „haus”-ima, kao što je to slučaj sa The Haus of KayGie, negde sestrinstvima, a u američkoj kulturi dosta je prisutan termin „dreg majke” za iskusniju dreg kraljicu koja pomaže mlađima na počecima.

„Kada sam ja počinjao nije bilo puno dreg kraljica u Srbiji, svega par i jesam dobio pomoć oko nekih detalja i tehnika šminkanja od mog prijatelja i, kad već koristimo tu terminologiju, moje „dreg majke” Ume Killix”, kaže Ljubica.

Osećaj zajedništva značajan je faktor i za Ditu Von Bill: „Na početku je veoma važno imati mentora ili bar nekoga ko će ti pružiti osećaj zajednice i pripadnosti, jer od toga osećaja sve počinje”, navodi Dita, dodajući da je ipak jedino presudno želja, upornost, rad i zabava.

Fanovi se ponekad zaljube i onda im ne bude jasno kako Karma od Marko – Karma Geddonia

Karma Geddonia, Foto: privatna arhiva

Iako su uvek spremne da podele iskustva i daju saveta mlađim koleginicama, ulogom „dreg majke” ne bi baš sve bile oduševljene.

„Ne bih bio dreg majka, bye!”, kategorična je Golden Orb, ali ipak ima savet za sve koji počnu da se bave dregom – „Let it go, inspirišite svet”, njena je poruka.

Ni Dita nije sigurna kako bi se snašla u ovoj ulozi: „Bila bih jako loša dreg majka jer dosta tehničkih stvari ne znam, da bih joj to prenela”, iskrena je Dita. „Ali ono što bih joj savetovala jeste: nemoj nikada da kalkulišeš, nemoj nikada da se opterećuješ, radi dreg zato što to voliš, daj svoje srce na sceni, sve radi iz srca i jebeno uvek, ali uvek ceni pordšku ljudi koju imaš, jer su oni i njihova ozarena lica nešto najlepše što možeš da dobiješ za svoj trud”, dodaje.

Karma Geddonia je, pak, ovu ulogu apsolvirala. „Prošla sam majčinstvo par puta nezvanično, i jednom zvanično sa svojom dreg ćerkom Kelly with a C”, kaže ona. „Prvi savet koji sam njoj dala je – Vidi ti se brada i narandžasta si, kupi puder u svojoj boji, ionako sve počinje od pudera!”, vickasto završava Karma.

Ru Paul’s Drag Race je približio dreg kulturu ljudima, ali u isto vreme je i osakatio time što je ljudima tu vrstu prikazanog drega predstavio kao standard, iako u realnom svetu standard ne postoji i dreg je mnogo više raznovrsniji – Dita Von Bill

Dita Von Bill, Foto: Marija Šehanović

Puno košta

Veliki problem drega u Srbiji jeste finansijski aspekt. To je najveći, neke bi kraljice rekle i jedini, nedostatak usled nepostojanja medijske platforme.

„U Srbiji je finansijski aspekt jedini izazov u građenju dreg scene, jer živimo u zemlji gde ljudi sa tog aspekta imaju izazov da sebi obezbede obrok”, osvrnula se u tom pogledu na društvene okolnosti Dita Von Bill.

Dreg je „skup hobi” u Srbiji, ali se kraljice slažu da je to posledica neredovnosti nastupa.

„Ne može se od drega živeti u Srbiji, sada se zahvaljujući upornosti lokalnih dreg kraljica može lepo zaraditi i pokriti troškovi i da nešto ostane sa strane, ali ne dovoljno da se od toga živi”, objašnjava Ljubica i dodaje da bi dreg možda mogao da bude dovoljan izvor prihoda kada bi radile svakog vikenda, a ne jednom ili dvaput mesečno, koliko u proseku nastupaju.

„Nama je dreg više od hobija jer je to naš način izražavanja. Skup jeste i što bi rekla naša poznata pesnikinja Darinka Bubamarić – puno košta”, nastavlja Dita i podvlači da bio dreg bio isplativ kada bi bio full time job, jer samim novcem nisu nezadovoljne pošto se kao kolektiv bore za to da dreg bude plaćen onoliko koliko jedan performer zaslužuje.

Primarni izvor prihoda, ipak, nalaze na drugim stranama, što omogućava da dreg rade donekle slobodno i bez ikakvog tržišnog pritiska.

„Svako od nas privatno ima svoj posao i to nam savršeno odgovara jer ne želimo da dreg, kao izvor sreće i lagode, pretvorimo u obavezu i radni zadatak”, zaključuje Dita.

Dok se situacija sa korona virusom ne smiri i noćni život Beograda ponovo ne zaživi, kraljice možete gledati putem društvenih mreža. “Obavezno čekirajte naše dreg profile na našoj zvaničnoj Instagram stranici (@hausofkaygie). Tu nas možete gledati dok Miss Rona ne prođe, ali ovako imamo mesečne drag show programe i žurke koje organizujemo u Kulturnom centru Grad”, poručuju njih četiri.

Karma Geddonia, Foto: privatna arhiva

PROČITAJTE I OSTALE TEKSTOVE

Klikni na sliku i vidi šta te još očekuje u 14. broju Promaje