Piše: Nemanja Marinović
Foto: Youtube

Već jako dugo vlada trend sveopšte retradicionalizacije i opšte paranoje, ona klasične domaće, da nas svi mrze, hoće da nas pobiju ili da nam otmu čast, svetinje ili identitet (čitaj: srBstvo). Sve je to praćeno rastućim nacionalizmom, ksenofobijom i naravno homofobijom koja je svakodnevni začin svakog javnog istupa desne orijentacije. Iako trenutno ima bitnijih društvenih i političkih tema koje ovo oslikavaju, a desnica je u usponu kao legitimna i prihvatljiva opozociona opcija, namerno biram da se fokusiram na marginalni post koji se širi društvenim mrežama, a koji govori o propasti „pravih vrednosti” kao posledici postojanja Jale i Bube. Zašto baš taj post? Zato što najjasnije oslikava na koji način pažljivo selektovane lažne vesti mogu iskonstruisati bilo koju sliku i biti argument bilo kojim uverenjima, ma koliko polazna osnova bila pogrešna. Zato što se on masovno šeruje, iako je svaka reč u njemu neistinita, a da se pritom može lako proveriti i nisu potrebne neke velike veštine i znanja fact checkinga, kao kada su u pitanju dnevnopolitičke laži koje nam donose tabloidi. Ovo ne proveravamo, već automatski šerujemo, ne zato što ne umemo, već zato što napisano odgovara našim uverenjima. Odakle je post potekao teško je reći, ali mnoge stranice tekst šeruju, a neke kao autora potpisuju osobu po imenu Dean Savičić. Krenućemo dekonsturkciju redom: 

„Argument” 1 – od 30 učenika drugog razreda jedne OŠ u Srbiji na prefiks reči „buba” njih 25 kao nastavak dodalo „Koreli”, a samo 5 „mara”, navodi se na početku ovog teksta. Ono što se tu prezentuje kao relevantno istraživanje je zapravo tvit koji je napisala korisnica „anhelito19” (profil pod tim imenom više ne postoji, a u najvećem broju medijskih tekstova je čak ime i blurovano), devojka za koju pojedini mediji navode da je iz Crne Gore. Niti znamo ko je istraživačica, niti kakav je to specijalistički rad koji decu ispituje prefikse u drugom razredu, ali znamo da verovatno nije nastalo u Srbiji, a da uzorak od 30 dece nije relevantan za bilo kakvo zaključivanje. Ipak, manipulacija ovim podatkom odlična je polazna osnova i priprema za daleko ozbiljnije optužbe koje stižu sa sledećim „argumentom”.

„Argument” 2 –  Buba je postao poznat pre jedne decenije, ali ne po muzici već po raspirivanju mržnje preko svog Jutjub kanala „Imperia” gde je pozivao na klanje Srba. Ovo se pojavilo krajem prošle godine, pred novogodišnji nastup koji je dvojac imao u „Areni” sa Acom Lukasom, a tada se oglasio Jala Brat koji je na Instagramu napisao: „Opet ista situacija kao pred koncert na Tašmajdanu! Kakva slučajnost, opet par dana pre samog koncerta viralno počnu da kruže fotošopirane gnusne obmane i laži na kojima nam pokušavaju nametnuti etiketu nacionalista. Čitav j**eni život sam pod udarom tih istih nacionalista, jer sam dete koje je rođeno, raslo i odgajano sa tonom ljubavi u jednom mešovitom braku i ponosan sam na to, jer sam učen da su svi ljudi jednaki i da je baš ta ljubav iznad svega!”, preneo je Mondo. Kada pogledamo printscreen-ove tih komentara, neke stvari zaista deluju montirano i nelogično. U pitanju su dva komentara sa navodno kanala „Imperia” – jedan je istaknut komentar od pre devet godina koji kaže, između ostalog, „sve su Srbe vješali na vrbe” i deluje kao deo prepiske, tj. odgovora nekom jutjub korisniku iz Srbije, a pored drugog stoji da je nastao pre dve nedelje i „pinned by Imperia” i glasi „lajk ako bi i ti klao Srbe xD” i ima 627 lajkova. Sa stanovišta analize lažnih vesti ovo je sumnjivo iz više razloga. Prvo, jedan komentar je od pre devet godina, što znači da je nastao u vreme kada su tek počinjali saradnju. Komentar postoji devet godina kao istaknuti komentar, na kanalu ljudi koji imaju preglede koji se mere desetinama miliona, a koji niko nije video do trenutka kad su počeli da prave velike koncerte u Srbiji – bukvalno je nebulozno. Dalje, to prati drugi komentar koji je nastao dve nedelje od trenutka kada je uslikan, što može značiti dve stvari – ili da su bili toliko ludi da sami pinuju komentar koji poziva na linč dve nedelje pred najveći nastup u Beogradu, ili da ga je neko sačuvao u nekom ranijem trenutku, npr. pre devet godina, u vreme kad nastaje i prvi komentar, pa tek sad odlučio da objavi. Komentar ima više od 600 lajkova, tako da je nemoguće da bude toliko popularan u prošlosti, a da se do sad ne pojavi u medijima, uz to je pinovan što znači da se nalazi na početku i da ga je nemoguće prevideti u moru drugih komentara. Pinovati komentar koji je nastao pre mnogo godina, takođe je nelogičan postupak, kao što je generalno nelogično pinovati takav komentar jer se to obično radi sa komentarima koji su najava nove pesme i poziv ljudima da je čuju, uz zahvalnicu saradnicima. Ne pinuju se prepiske sa fanovima ili antifanovima. Sa druge strane, ukoliko je komentar uslikan kada su i tekstovi izašli, to bi značilo da su njih dvojica toliko ludi da učine medijski suicid i objave tako nešto uoči najvećeg koncerta u Srbiji na kome će zaraditi brdo para – u to ne mogu da poverujem. Njih dvojica mogu biti sve, samo ne glupi i neće sami sebi uskočiti u džep. Iz svega navedenog smatram da postoji mnogo više razloga da verujem da je u pitanju laž, a uzimajući u obzir trenutak u kome tekstovi izlaze nije nerealno da su u pitanju montirane vesti koje za cilj imaju da im naškode, ili da su plasirane od strane nekog kome smeta veliki doček u Areni jer utiče na druge dočeke u gradu – kako je to naveo Aca Lukas na Instagramu. Pošto smo to rešili, idemo dalje.

Foto: Facebook printscreen

„Argument” 3 – u nastavku teksta tvrdi se da je Buba 2015. godine završio u zatvoru sa Jala Bratom zbog dilovanja heroina, gde je odležao godinu dana. Istina je zapravo da je u periodu od juna 2015. godine do februara 2016. godine Buba bio u pritvoru zbog sumnje da je od decembra 2014. godine, do juna 2015. godine kao član organizovane grupe nabavljao i prodavao opojne droge hašiš, amfetamin i kanabis na području kantona Sarajevo. Dakle, nije bio u zatvoru godinu dana, već osam meseci u pritvoru i ni u jednom dostupnom medijskom tekstu ne pominje se heroin. Buba zapravo u zatvoru verovatno neće biti ni dana jer je ove godine, nakon razmatranja sporazuma o priznanju krivice, kantonalni sud u Sarajevu repera osudio na godinu dana za navedena dela, u šta ulazi osam meseci pritvora. Ostatak zatvorske kazne moguće je platiti, što bi, kako piše Espresso, koštalo oko 6000 evra. Ova tvrdnja ima još jednu lako proverljivu laž – u pritvoru nije bio sa Jalom (Jala zapravo nikad nizašta nije bio krivično gonjen, koliko je poznato), već sa Almirom Bozalijom. 

„Argument” 4 – po izlasku iz zatvora snimaju spot za pesmu „Borba” gde se u prvom planu vidi grafit „Ubij Srbina” –  nekome ko nije upućen ovo može zvučati kao da su se upoznali u zatvoru i posle toga snimili pesmu gde pozivaju na linč prema Srbima, što bi bila manipulacija. Reperi rade zajedno od 2011. godine, a pomenuti spot nalazi se na jutjubu od 8. aprila 2015. godine, dakle objavljen je pre pritvora, a ne nakon toga. U spotu se zaista na 3:22 vidi pomenuti grafit, ali on nije „u pravom planu”, kako se navodi, već se vidi na sekund u donjem levom uglu, kao deo šireg kadra snimljenog u tunelu u kome je neko taj grafit napisao.

U nastavku dolazimo do toga čemu ove lažne vesti, ovako poređane služe – da vidimo kako to srpsko društvo propada. Navodi se dalje u tekstu da „pored svega toga” (pored čega?) kreću da nastupaju u srpskoj predstonici, navodeći kako uzimaju za jedno gostovanje 10.000 evra, da je na Tašmajdanu bilo 17.000 ljudi i da su tom prilikom inkasirali 20.000 evra. Odakle dolaze ovi podaci nije poznato jer jedino što se o koncertu na Tašmajdanu može naći je brojka od „više od 15.000 ljudi” koju je objavio N1, dok zaradu nigde nisam pronašao kao podatak. No, to nije ni važno jer je cilj da se pokaže kako zli Bosanci nama uzimaju pare, a žele da nas kolju. U nastavku teksta piše i kako Sarajevo nije htelo da izdvoji pet miliona evra za nastup Roling Stonsa na Bjelašnici, ali pošto nije mogao Mik Džeger došao je Jala Brat i mnoge škole su besplatnim prevozom dovozile decu na koncert, a dodaje se da smo „od novogodišnjih belih staza i Deda Mraza dobili bele kokainske staze”. Koncert Stonsa na Blejašnici bio je na nivou špekulacije, ali je zanimljivo da se Mik Džeger stavlja kao pandan „belim kokainskim stazama” koje predstavljaju Jala i Buba, a pritom je iz medija poznato da je i sam Džeger korisnik narkotika, što je izuzetno prisutna pojava među rok muzičarima. Kako i zašto su dva repera „registrovani robijaši i narkomani od čijeg se urlikanja i sneg na planini topi”, kako dalje piše u tekstu, a Mik Džeger, takođe konzument narkotika, nije problem i nije „simbol potonuća”? 

Nastavak teksta je toliko nebulozan da ga nema svrhe ni dekonstruisati i taj nastavak je zapravo suština – pokazati kako muzika koju donose Jala i Buba „glorifikuje poroke i slavi razuzdanost života u trenutku” (kako je to drugačije od izvođača žanra poznatog po krilatici „seks droga rokenrol”?), kako je to „proizvod materijalizma, konzumerizma, narkomanije kao razonode, promiskuitet prostitucije, sve to upakovano u šljašteće boje i brze hip-hot ritmove” (zamenite reč hip-hop sa rok i dobićete opis većine rok bendova, zar ne?). 

Foto: Youtube

Na kraju dolazimo do suštine – „ekspanzija ovakve muzike poslednjih godina je u stvari plan zapadne glogalističke agende da se na balkanskim prostorima formiraju zavisne i siromašne kolonije koje nisu u stanju da razmišljaju svojom glavom”, u pitanju je „specijalni rat i duhovni genocid”, a „generacije koje odrastaju na ovakvoj muzici i ovakvom pogledu na svet nemaju osećanja i interesovanje za nacionalna pitanja i vlastiti identitet”, a pri kraju se navodi, naravno, da je „uloga majke i supruge u drugom planu”. Ovo je zanimljivo jer ovaj desni diskurs neodoljivo podseća na davno prevaziđeni, neplodni, ograničeni i kontraproduktivni drugosrbijanski diskurs sa početka dvehiljaditih godina koji je govorio o „krezuboj Grandovoj publici“, a koji se sada kroz diskurs o „sendvičarima“ rehabilituje u opozicionim krugovima koje čine isti ti ljudi iz „revolucije“ sa početka dvehiljaditih, pojačani desničarskim organizacijama sa ideologijama protiv kojih su se tada, bar načelno borili. Ovde se oslikava simbioza drugosrbijanaca i novih, umivenih desničara, iliti „rodoljuba“.   

Ovde se vidi i ta paranoja koja se pominje na početku teksta. Neko je poslao Jalu i Bubu da nama uruši vrednosti, da prestanemo da postojimo kao nacija i da nam ispere mozgove da bi bili zapadna kolonija, kao što su nam pre njih poslali Cecu i turbofolk da razore zemlju. Nije problem u tome što smo ekonomski razoreni, već što ženama nije primarni cilj da budu supruge i majke. Urušavanje „pravih vrednosti” nije to što je obrazovanje u drugom, trećem ili trideset trećem planu, već to što nam primarni cilj nije patrijarhalna, heteroseksualna pravoslavna porodica. Uzrok nije urušavanje ekonomije, zdravstvenog i socijalnog sistema, razaranje fabrika i infrastrukture, loša privatizacija, prisvajanje javnih dobara i društvene svojine i njihovo konvertovanje u privatnu svojinu, akomulicija novca i drugih resursa u rukama malog broja krupnih kapitalista dok se radnička klasa eksploatiše do ivice siromaštva ili uništavanje obrazovnog sistema i njegova nemogućnost da se prilagodi zahtevima društva, već izvođači popularne muzike. Ja bih rekao da je najveći problem u pismenosti – svakoj, pa i medijskoj, ali da nam je to na prihvatljivom nivou ne bi nestali Jala i Buba, već ovakvi nebulozni tekstovi koji se šeruju bez ikakvog kritičkog promatranja i imalo (samo)refleksije, a elitistički i kulturfašistički diskursi poput drugosrbijanskog bi odavno otišli u smetlište istorije gde im je i mesto.