Piše: Marina Milosavljević
Foto: Nemanja Stojanović
Ovogodišnje trinaesto izdanje Međunarodnog festivala dokumentarnog filma „Beldocs“ održano je u Beogradu od trećeg do desetog septembra, na čak sedam lokacija. Inicijalno planiran za maj, te odložen usled pandemije virusa covid-19, festival je pod sloganom „Real faces, real places”, i uz poštovanje svih epidemioloških mera, prikazao 136 dokumentarnih filmova podeljenih u sedamnaest selekcija. Projekcije su održane na otvorenom, i u zatvorenom prostoru, i to u Amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije, Letnjoj sceni na Kalemegdanu, na terasi Art bioskopa Kolarac, u dvorani Art bioskopa Kolarac, Muzeju savremene umetnosti Beograd, Jugoslovenskoj kinoteci i Bioskopu Balkan. Većina filmova bila je tokom festivalskih dana dostupna i online na platformi Cinesquare.
Rečima hvale za festivalski tim i mnogobrojne volontere koji su i u specifičnim okolnostima uspeli da organizuju festival, i porukama zahvalnosti za sve autore koji su odlučili da prikazivanje svojih ostvarenja povere „Beldoksu“, festival je u Amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije otvorila direktorka Mara Prohaska Marković. U nastavku večeri publika je ispratila domaću premijeru filma o radiofonskoj istoriji Radio Beograda ,,Govori da bih te video“, rediteljke Marije Stojnić.
U bogatom festivalskom programu, od geografskih i antropoloških tema u selekciji Pejzaž, preko muzičkih u selekciji Intermisija, do političkih i društvenih u selekciji Naslovna strana, publika je mogla da pronađe dokumentarce bliske svojim interesovanjima. Pored klasičnih selekcija, „Beldocs“ je u saradnji sa Ambasadom Kraljevine Norveške i Norveškim filmskim institutom publici omogućio da u okviru selekcije Fokus Norveška pogleda najbolja ostvarenja norveške dokumentaristike. Ovogodišnji festival obeležile su i dve retrospektive, francuske autorke Kler Simon i jugoslovenskog autora slovenačkog porekla Maka Sajka.
Ovogodišnja specijalna selekcija posvećena istraživačkom novinarstvu, pod naslovom ,,I kao integritet“, obuhvatila je pet dokumentaraca koji prikazuju borbu novinara da dođu do istine i podele je sa građanima. Ovi dokumentarci publici približavaju prepreke i opasnosti sa kojima se istraživački novinari, novinari amateri i uzbunjivači suočavaju težeći da građanima osiguraju jedno od osnovnih ljudskih prava – pravo na informisanost. Prateći program specijalne selekcije činile su tri panel diskusije u kojima su učestvovali ugledni domaći novinari i novinari iz regiona, koji su pružili osvrt na stanje u medijima i položaj novinara u Srbiji i zemljama u okruženju. Sa željom da doprinese osvešćivanju težine i izazova novinarske profesije, ugroženosti slobode medija i bezbednosti novinara, „Beldocs“ će nastaviti sa organizacijom događaja koji prenose ključne poruke filmova iz ove selekcije.
Svečano zatvaranje otpočelo je dodelom nagrada u četiri kategorije, a završeno projekcijom filma ,,iČovek“ norveške rediteljke Tonje Hessen Schei, koji govori o razvoju i budućnosti moderne tehnologije i veštačke inteligencije. Od osam dokumentaraca u Srpskom takmičarskom programu, nagrađena su tri filma. Nagradu za najbolji film dobio je film koji je otvorio ovogodišnji festival ,,Govori da bih te video“. Za najbolju kameru nagrađena je Staša Bukumirović za film ,,Pripadnost“ rediteljke Tee Lukač, a za najbolju montažu Mina Petrović za film ,,Blizanci satkani od sna“ reditelja Seada Šabotića i Lee Vahrušev. Posebno priznanje žirija dodeljeno je filmu „Drenjine“ u režiji Nikole Stojanovića.
Dvanaest filmova se u Međunarodnom takmičarskom programu nadmetalo za nagradu najboljeg. Žiri je odabrao film Hassena Ferhanija ,,Ulica Sahara 143“ koji daje prikaz života Malike koja u pustoši alžirske Sahare drži prodavnicu. Specijalna nagrada žirija dodeljena je filmu ,,Viktorija“ koji su režirale Sofie Benoot, Liesbeth De Ceulaer i Isabelle Tollenaere Waren.
Za najbolji kratki film proglašen je Bijeli Božić reditelja Josipa Lukića. Najmlađi žiri je od pet filmova u Teen programu, kao najbolji nagradio film ,,Let iznad blokova“ autorki Ellen Fiske i Ellinor Hallin, a specijalnu nagradu dodelio filmu ,,Kako učiti da voziš skejtbord u ratnoj zoni (ako si devojčica)“ rediteljke Carol Dysinger.
Već pomenuti film ,,Blizanci satkani od sna“ koji prati život osuđenika u Okružnom zatvoru u Beogradu, pobudio je najveće interesovanje publike i bio najgledaniji u fizičkom prostoru.
„Beldoks“ su ove godine podržali: Evropska unija kroz program Kreativna Evropa (Media), Ministarstvo kulture i informisanja Srbije, Filmski centar Srbije, Media desk Srbija, ambasade Holandije, Norveške, Švajcarske, Izraela i Slovenije, Fondacija Hajnrih Bel, Misija OEBS-a u Srbiji, Italijanski kulturni centar, Austrijski kulturni forum, Gete Institut, Francuski institut, AC/E (Acción Cultural Española), Norveški filmski institut, Slovenački filmski centar, Filmski centar Crne Gore, bioskop “Balkan” i Fondacija “Saša Marčeta”.
PROČITAJTE I OSTALE TEKSTOVE
