Svi se i dan danas nakon dve decenije rado sećamo vremena kada je vladalo bratstvo i jedinstvo. Duh i miris stare Jugoslavije je na neki način ispario iz nas, ali zato postoji odličan sajt koji nas, već pri prvoj poseti može makar u mislima vratiti u doba Juge.

Sajt Yugodrom je internet prostor koji doprinosi širenju i očuvanju audio-vizuelnih informacija iz doba bivše Jugoslavije. On predstavlja malu riznicu predmeta i logotipa od neprocenljive vrednosti karakterističnih za nekadašnju državu.  Dizajneri sajta, koji su inspirisani time ostvarili nekoliko projekata su Milena i Vlada. Jedan od njihovih projekata je Yugotip koji se bavi rekonstrukcijom logotipa. Raznim konstrukcijama, preslovljavanjem i metatezama logotipi bivše Jugoslavije dobijaju poruke izmenjenog konteksta i sadržaja dok se vizuelna prepoznatljivost logotipa ne menja. Pre tri godine, posetioci su na izložbi u Beogradu imali priliku da izaberu svoj lični Yugotip i da putem fotografije budu deo serijala „Yugotip produkta“. Cilj izložbe je bio da se ljudi personalizuju sa određenim tipovima i javno pokažu koja etiketa odgovara najviše njihovom senzibilitetu.

Izvor: Facebook/Yugodrom

Izvor: Facebook/Yugodrom

Na ovim zanimljivim fotografijama je svaki Yugotip ovekovečan uspomenama na davna vremena. Ona bude nostalgiju i zanimljivu priču kroz koju je protkan duh naše Juge. Tipovi su birani po učestalosti u savremenom govoru, a brendovi po popularnosti, te su uz male izmene čitljivost i razumljivost poruke dobile novu idejnu sliku koja je bila prioritet.

„Blog se obraća svim yugofilima i ljudima koji su zainteresovani za vizuelnu kulturu bivše Jugoslavije i uopšte svim retrofilima kojima dizajn, sadržaji i informacije prošlog veka služe kao inspiracija. Veliki broj ljudi koji nam prati je iz regiona, ali je takođe i dosta stranaca kojima se, iako ne razumeju tekstualno značenje, jugo estetika čini veoma zanimljivom, i čak se nekima stvara sentimentalna veza, jer su u detinjstvu pratili neke od jugoslovenskih sadržaja koji su se emitovali i distribuirali u nekim zemljama Evrope“, rekli su idejni tvorci sajta za Wannabemagazine.

Pre dve godine na 6. Međunarodnom festivalu dizajna „Dan D“ u Zagrebu posetioci su imali priliku da putem rekonstruisanih logotipa jugoslovenskih brendova izaberu svoj stav.

Stara dobra vremena su ostala iza nas, a ovaj blog nam svakako može vratiti uspomene, ali i osmeh na lice.

Piše: Ana Kotur
Tekst je nastao u okviru “Škole medijske pismenosti” Centra za marginu